Kæmpe maleri fortæller socialhistorie
Overgangen fra det 20. århundrede til det 21. århundrede.
I forbindelse med Egmont Højskolens 50 års jubilæum har højskolen fået mulighed for at købe et stort vægmaleri. Maleriet fortæller den social- politiske historie fra stenalderen til i dag. Maleriet hænger godt sammen med højskolens værdigrundlag, som er bygget op om ordene solidari- tet, myndighed og værdighed. Et værdigrundlag som viser sig ved, at skolen altid har haft et ansvar over for mennesker med handicap og med andre særlige behov.
Ved Egmont Højskolens jubilæum er det blevet muligt for skolen at indkøbe et stort vægmaleri af kunstneren Jørn Bie. Med en bredde på 20 meter og en højde på 4 meter fortæl- ler maleriet den socialpolitiske historie fra stenalderen til i dag. Ideen med maleriet er at vise, at det er vigtigt at have en bred historiefortolkning. – Jeg ville gerne male billedet til unge mennesker. De har brug for en stor historieforståelse. Det er ikke kun vigtigt at kende kongerækken og sådan noget. Man bør også arbejde med, hvem der skabte ytringsfrihed, kæmpede for rettighe- der og ligeværd, fortæller kunstneren Jørn Bie. Maleriet blev præsenteret ved skolens 50 års jubilæum den 1. november. Det varer dog lidt, inden maleriet kommer op at hænge. Det skal hænge i skolens nye forhal, som bliver opført i forbindelse med det Welnesscenter, som Egmont Højskolen inden længe sætter i gang.
Hverdagens historie
Inspirationen til at male historie ud fra almindelige menne- skers hverdag har Jørn Bie fået på et studieophold i Mellemamerika. – Jeg har boet i Mellemamerika. Her har man tradition for vægmalerier, som fortæller det sidste århundredes historie gennem almindelige mexicaneres liv. Jeg besluttede, at hvis jeg nogensinde skulle tilbage til Danmark, så ville jeg arbej- de med et stort maleri om socialforsorgens arbejde, siger Jørn Bie. Den måde at male på har flere fordele. Mennesker bliver mindet om deres rødder. En anden vigtig pointe ved at bruge hverdagens historier er, at kunsten henvender sig til en større gruppe. – Formen er speciel, fordi den tager det almindelige menneskes historie op. Det er sjældent, der er malet noget om almindelige mennesker og deres indsats for at få et godt liv. Så er det vigtigt, at selv om det ikke er naturalistisk, så kan alle dog se, hvad det forestiller. Alle kan læse det og nikke genkendende til det, maleriet viser, siger Jørn Bie.
Historiske epoker
Selv om det er hverdagshistorier, der fortælles, så er der vigtige historiske epoker. Jørn Bie har valgt at male konkrete begivenheder og personer i maleriet, som har haft stor socialpolitisk betydning. Han påpeger, at det, der ligger til grund for den danske socialpolitik kan spores langt tilbage i historien. – Reformationen ser jeg som den vigtigste periode. Det gælder ikke kun rent religiøst. Reformationen satte også en social revolution i gang. Godt nok blev bondeoprøret slået hårdt ned, men det havde dog effekt 100 år senere. Der lykkedes det for skipper Clement og hans folk, at fuldføre oprøret. Det fører frem til opløsningen af stavnsbåndet og den demokratiske bevægelse, siger Jørn Bie. Den franske revolution og K.K. Steinckes socialreform fra 1933 er andre historiske begivenheder, som Jørn Bie har taget med i sin fortælling på maleriet. Sammen med menneskers hverdagsliv giver de konkrete begivenheder en større forståelse af historien, og det, der ligger bagved historien.
Maleriet med muligheder
Jørn Bies maleri skal ikke blot pynte i Egmont Højskolens forhal. Der er også en masse pædagogiske muligheder i maleriet. Først og fremmest skal det få højskoleeleverne til at få en større bevidsthed om den socialpolitiske historie. – Man kunne forstille sig, at eleverne på et fag udvalgte et motiv fra maleriet en gang om måneden og fandt oplysnin- ger på Internettet. Så kunne de lave digitale præsentationer for de andre. På den måde kan alle elever få glæde ved historien og maleriet, siger Jørn Bie. Besøgende på højskolen kan også få glæde af maleriet. Der er en vækst i kulturturismen. Jørn Bie forudser, at bille- det godt kan trække gæster til Egmont Højskolen. Den moderne teknologi kan give turisterne forskellige oplevelser. – Man kan lave en forestilling. Hvis man sætter stole op som i et amfibieteater og sætter lys på et bestemt sted på maleriet, vil folk blive koncentreret om den periode, lyset falder på. Samtidigt kan et lydspor fortælle om periodens betydning. Man kan også forstille sig, at turister kan få udleveret et par høretelefoner, og hører om maleriet på deres lokalsprog, siger Jørn Bie.
Glad for køberne
Jørn Bie glæder sig over, at vægmaleriet er blevet købt af Egmont Højskolen. Dels ser han i højskolen et socialt enga- geret miljø, og dels vil alle maleriets muligheder kunne bruges på skolen. – Maleriet var egentlig utroligt svært at sælge, men jeg blev ved at male på det. I 2004 havde jeg et møde med Egmont Højskolens forstander Ole Lauth, som var interesse- ret, hvis det blev tilpasset skolen. Egmont Højskolen har taget et socialt ansvar og er et sted for mennesker med handicap, fremmede og andre, som er udstødte af samfun- det. Min ide med maleriet passer godt til de værdier, der er i højsædet på Egmont Højskolen, siger Jørn Bie.
Artikel bragt i Spastikeren 6/2006 skrevet Michael Pedersen