Mayamandens Verden
På denne væg har jeg valgt midterfiguren som bonden, der sår i Jorden. Det er også manden, der penetrerer den jomfruelige jord; den evige bonde. Bag ham er en højtbeliggende sø, med alle markerne omkring og et lys fra skyerne som en Jakobsstige, der anslår et næsten religiøst tema. Den venstre side i billedet er ligesom kvindevæggen fyldt af den fysiske hverdag.
Manden som kriger, manden som arbejder, manden som slave, men også manden som far. Mayamanden fylder fladen ud med sin virilitet, den liniære tænkning, korttidshukommelsen, det resultatorienterede. Han er købmand, han bygger, han er soldat. Men det, han bygger på dette billede, er frihedens bygning, og det er en træt soldat man ser, træt af at slå ihjel.
Han er shaman, helbreder, mytedanner og hemmelighedsbevarer. Han omdanner landskabet i samklang med naturen, han ærer sine forfædre og ofrer til sine guder, han lærer sine sønner at jage, at så og høste, at forstå naturen.
Det er skopudserdrengene fra gaden, mænd og voksne lang tid før tiden, og det er videnskabsmanden, der splitter en kultur ad i bestræbelsen på og begæret efter at lære alt. Den højre side er den spirituelle side af manden, den religiøse og den viise. Han er shaman, helbreder, mytedanner og hemmelighedsbevarer. Han omdanner landskabet i samklang med naturen, han ærer sine forfædre og ofrer til sine guder, han lærer sine sønner at jage, at så og høste, at forstå naturen – også i ham selv.
Og det er på denne væg, jeg har vist de nyeste tal over, hvor mange Mayastammer der er, hvor mange der taler de forskellige sprog og hvor de lever. Denne offentliggørelse faldt nogle (ukendte) for brystet, og jeg blev truet, for min liste viste hvad alle ved; at der er mange flere, der taler de gamle Mayasprog – og at der er mange flere Mayas i Guatemala, end der er ikke-Mayas