Det Tabte Paradis

Da jeg vendte mig om, så jeg “Det Tabte Paradis” fyldt med billeder. Det var samtidig det første intuitive billede i mit liv. Øverst til højre er den harmoniske famile, jeg aldrig har været en del af – til venstre mine forfædre og formødre. Midten øverst er domineret af Moderen, i hvis trygge arme barnet hviler – min Mor, jeg har elsket så højt. Under Moderen er der to træer; det ene sundt, det andet brænder. Til venstre går endeløse rækker af mennesker ind i gabet på nazismens dødsmaskine, forbi endeløse horder af tyske soldater med løftede bajonetter.

Befrielsesscenen til venstre er næsten abstrakt, for selvom jeg kan huske den, var jeg ikke glad, for min Far var der ikke; han var én af de sidste, der kom hjem fra tysk fangenskab og fordi han var interneret i Sverige i lang tid efter krigen. En pige står foran mig i blå skidragt, hun er våd og det drypper fra hende; hun er med vilje gået gennem isen for at påkalde sig sine forældres opmærksomhed! Hun rækker mig et æble – på den anden side af isen ligger en dagbog eller en historiebog.

På højre side af Moderen er der skyer med fantasifigurer, en klovn over et bogskab, hvorpå står mange forbudte bøger uden titler, kun Biblen har et kors. Bag skabet er børnetegningerne gemt. På skabets hylder står drømmen om huset på landet, den ulykkelige kærlighed, i hvis blod tornede roser vokser frem. Fundamentet af bogskabet er sten, hvorpå de første mennesker lavede de første tegn og en endeløs korridor med døre, hvoraf én er åbnet ind til lyset.

Nederst til højre sidder drengen som gammel mand på den sorte obelisk fra filmen “Rumrejse År 2001“, under ham brænder slægtsgården. Nederst til højre er desuden en trappe med chakrafarverne, et lys er sat ved det 5. chakra, det blå, kommunikation, halsen. Nederst i venstre hjørne er en Maya-frø. Når den kvækker, regner det i verden og alting gror. I midten af billedet, til højre for drengens hoved, er Livets Træ med sine rødder plantet i Universet.

Under træet der er fuldt af æbler, står min Far og Mor i det paradis, de aldrig fandt sammen her på Jorden. Der melder sig naturligvis mange spørgsmål, når man laver denne slags tegninger; hvor kommer motiverne fra og hvad betyder de? Hvordan får de den placering, de får på fladen, og hvor kommer billedets orden fra? Jeg tror selv, at når man arbejder med sindet og hukommelsen på een gang, giver motiverne sig selv. Mange, mange gange har jeg stået med et billede, hvoraf f.eks. øverste højre hjørne manglede et motiv, og der kom ikke noget i meget lang tid, indtil det pludseligt dukkede op en dag.

Der er en tid for al ting, ligesom den dag jeg tog fotografiet op på det rigtige tidspunkt. Men det pinte mig stadig, at jeg ikke kunne huske noget fra før min Far blev taget af tyskerne. Det var, som om mit liv først begyndte, da jeg var 5 år.